OBJETIVOS MÍNIMOS

Feu clic AQUÍ per descarregar-vos aquest document.


OBJECTIUS MÍNIMS

Departament de llengua castellana i literatura

- El nostre treball es basa en els dos objectius que considerem bàsics en l'àrea de Llengua i literatura Castellanes. Es tracta d’aconseguir el domini progressiu de:

1. La comprensió de discursos orals i escrits reconeixent les diferents finalitats i situacions en què es produeixen.
2. La correcció en la parla i l'escriptura, amb l'ús i domini d'una pragmàtica textual d'acord amb les diferents finalitats i situacions comunicatives.

Això implica l'augment de la competència lingüística dels nostres alumnes, és a dir, l’aprofundiment en el domini del codi, en les seves formes orals i escrites, amb referència a:
(a) L'enriquiment del vocabulari actiu i passiu
(b) La comprensió i aprofundiment en estructures sintàctiques
(c) La comprensió i aprofundiment en estructures textuals bàsiques.

- Els objectius actitudinals mínims i comuns, el nivell d'assoliment dels quals cal adaptar progressivament, són:
· Respectar l'ús correcte de la llengua tant en les seves manifestacions orals com escrites.
· Beneficiar-se i gaudir autònomament de la lectura i l’escriptura com a formes de comunicació i com a font d'enriquiment cultural i de plaer personal.
· Crear una actitud crítica cap als usos discursius de persuasió ideològica.

- Pel que fa a la resta de conceptes i procediments, el Departament ha acordat els següents ítems per a desglossar els objectius mínims:

1r ESO

·          Ortografia, expressió escrita i competència comunicativa:
o Conèixer les normes d'accentuació, l'ús de les lletres i alguns signes de puntuació (punt i coma).
o Llegir i comprendre textos pertanyents als tipus de text narratiu i descriptiu.
o Dominar l’entonació i el ritme lector.
o Produir textos orals amb coherència, correcció i propietat.
o Produir textos narratius i descriptius amb estructura interna diferenciada i segons les normes convencionals: marges, espais, lletra llegible, paràgrafs i ortografia.

·         Estudi de la llengua:
o Reconèixer i analitzar els tipus de paraules (substantius, adjectius, adverbis, pronoms i verbs...) i els processos de formació (simples, derivades i compostes).
o Incrementar el lèxic.
o Aprendre la conjugació verbal.
o Reconèixer els constituents de la oració simple (subjecte i predicat).

·         Literatura:
o Diferenciar textos literaris i no literaris.
o Conèixer els gèneres literaris (narrativa, poesia i teatre).
o Conèixer la mètrica (síl·labes mètriques i rima).

2n ESO

·         Ortografia, expressió escrita i competència comunicativa:
o Conèixer les regles d'ortografia.
o Llegir i comprendre textos pertanyents a les tipologies textuals narrativa, descriptiva i dialogada.
o Dominar l’entonació i el ritme lector.
o Produir textos orals amb consistència, correcció i propietat.
o Produir textos escrits narratius, descriptius i dialogats amb estructura interna diferenciada i segons les normes convencionals: marges, espais,  lletra llegible, paràgrafs i ortografia.

·         Estudi de la llengua:
o Reconèixer i analitzar els tipus de paraules.
o Augmentar el vocabulari atenent als conceptes d’homonímia, sinonímia, antonímia, polisèmia, família lèxica i camp semàntic.
o Conèixer els tipus de sintagmes.
o Conèixer els elements principals de la oració simple.
o Identificar i diferenciar les oracions segons l'actitud del parlant.

·         Literatura:
o Conèixer els orígens de la literatura.
o Diferenciar textos literaris i no literaris.
o Conèixer els gèneres literaris i alguns dels seus trets característics.

3r ESO

·         Ortografia, expressió escrita i competència comunicativa:
o Dominar les regles d'ús d'ortografia, accentuació i puntuació.
o Estructurar correctament idees.
o Produir textos orals amb consistència, correcció i propietat.
o Produir textos escrits expositius i argumentatius, amb estructura interna diferenciada i segons les normes convencionals: marges, espais,  lletra llegible, paràgrafs i ortografia.

·         Estudi de la llengua:
o Comprendre i analitzar la paraula: lexemes i morfemes, processos de formació de paraules, categories gramaticals i conjugació verbal.
o Augmentar el vocabulari atenent a l’homonímia, sinonímia, antonímia, polisèmia, família lèxica i camp semàntic.
o Analitzar sintagmes.
o Classificar oracions en funció de l'actitud del parlant.
o Analitzar oracions simples.
o Reconèixer les propietats bàsiques dels textos.
o Conèixer els recursos de cohesió gramatical i lèxica.

·         Literatura:
o Reconèixer les figures literàries.
o Dominar la mètrica.
o Conèixer les característiques bàsiques de la literatura en castellà de l'Edat Mitjana, el Renaixement i el Barroc.
o Identificar les principals autors i obres de diferents gèneres d'aquests moviments.
o Situar el text dins el seu marc de referència.

4t ESO

·         Ortografia, expressió escrita i competència comunicativa:
o Dominar les regles d'ús d'ortografia, accentuació i puntuació.
o Estructurar correctament idees.
o Produir textos orals amb consistència, correcció i propietat.
o Produir textos expositius i argumentatius, amb estructura interna diferenciada i segons les normes convencionals: marges, espais,  lletra llegible, paràgrafs i ortografia.
 
·         Estudi de la llengua:
o Entendre i analitzar la paraula: lexemes i morfemes, processos de formació de paraules, categories gramaticals i conjugació verbal.
o Augmentar el vocabulari atenent a l’homonímia, sinonímia, antonímia, polisèmia, família lèxica i camp semàntic.
o Reconèixer i analitzar els diferents tipus d’oracions compostes.
o Conèixer els diferents mecanismes de coherència, cohesió i adequació textual.

·         Literatura:
o Reconèixer les figures literàries.
o Dominar la mètrica.
o Conèixer les característiques bàsiques de la literatura en castellà dels moviments literaris dels segles XIX i XX.
o Identificar els principals autors i obres de diferents gèneres d'aquests moviments.
o Situar el text dins el seu marc de referència.

No hay comentarios:

Publicar un comentario